One family at home~


Daisypath Anniversary tickers


Lilypie Pregnancy tickers

♪..mooooo...

Salam....^_^
Korang dah sarapan? Dah mandi? hikhik saya sudahhh
ntah pape ain ni. nampak sangat selalu mandi pagi lambat..selebet tau..

Malam kelmarin, kalau anda tonton Buletin Utama, berita ada melaporkan tentang aktiviti menternak lembu tenusu yang diusahakan oleh orang kita. Serupa macam kat New Zealand tu. Namun yang menariknya orang kita, sebagai satu usaha untuk meningkatkan penghasilan susu lemak berkrim dari sang lembu, pengusaha memperdengarkan bacaan ayat suci Al-Quran 24 jam sehari kepada ternakan2 tu. Ini merupakan satu terapi melalui pendengaran kepada para lembu agar ketenangan yang diperolehi mampu untuk menjana organ2 susu mereka untuk mengeluarkan susu yang berkualiti dengan kuantiti yang banyak.

hmm dulu, saya ada dengar terapi sebegini yang dilakukan para penternak ayam organik di Malaysia. Dan alhamdulillah kaedah ini semakin berkembang kepada ternakan2 lain.

Seorang kawan saya yang pernah bekerja di Kobe, Jepun, turut menceritakan perihal yang lebih kurang sama. Kobe sangat terkenal dengan usaha penternakan lembu daging kalau tak silap saya. Lembu2 di sana, diurut, dibelai dan mungkin juga di spa, agar badan mereka cantik, solid, tough macam Dean Winchester dan petak-petak cam Mike Tyson. hmm menarik bukan. Sama la macam manusia, bila dibelai, diurut, dikatakan badan akan jadi semakin gebu. ye ke? hikhik. Untuk pengetahuan, saya membayangkan seorang bayi.

Di sana-sini saya juga mendengar ada juga ternakan2 yang diberikan dengan arak. Arak? Ye arak. Tidak mustahil. Ini kerana mungkin dari persepsi pengusaha, yang merasakan minuman arak adalah istimewa, dengan harapan ternakan mereka lebih bahagia dan menghasilkan pulangan yang lebih lumayan.Tapi semoga kaedah yang ini tak dilakukan di Malaysia. Haram weihhh.

.....

Saya juga ada mengamalkan terapi sebegini. Saya meyakini ayat-ayat suci Al-Quran dengan izin Tuhan, mampu meneutralkan cas2 dan ion2 yang terdapat di ruang udara kita. Ini seperti satu kisah yang selalu kita dengar mengenai perbezaan antara corak molekul2 air yang dibacakan ayat suci Al-Quran berbanding dengan air yang didedahkan dengan ayat atau perkataan yang tidak baik. Molekul yang terbentuk itu sangat indah dan berkilau. hikhik cam iklan pulak.

Sementelah saya seorang yang sering mengalami kekacauan hati dan jiwa, saya selalu mengharapkan agar amalan mendengarkan bacaan ayat suci mampu menambahkan kuantiti daging dan susu saya ketenangan hati dan jiwa saya. Terutama sewaktu period, hari2 peperiksaan dan juga ketika hati remuk. ups. hehe. I'Allah pahala juga bertambah..tul kan ustaz c*..? Namun seboleh-bolehnya disamping mendengar, usahakan juga untuk membaca Al-Quran kalamullah itu ye...^_^



Ini adalah moo saya. Ape tengok-tengok. Ciom kang. hikhik.

**Saya mau diet. Kononnye. Tapi makin banyak saya makan. Camne ni. Next week saya posting. "Cikgu, cikgu ni muncit la". ahaks. Terhempuk juga budak ni kang.

13 footstep(s):

cikgu jawe said...

salam ain..

ada ketikanya. aku biarkan laptop ni terpasang ayat2 suci al-quran sepanjang masa kt rumah. terutamanya surah al-baqarah.

aku biarkan ia terpasang sepanjang malam dn berulang2 sampai pagi. hehe

cikgu jawe said...

ustaz c* tu sapa ye?. tak kenal leee.. ada emel dia? no phone dia? kekekeke

nur'ain said...

cj, Al-Baqarah? Lembu? mooo....
hikhik

^_^

ustaz c*? hehe. die bapak mertua ai.. ahaks :D

nanonano said...

uitss..
kat new zealand buat cmtu meh???
cam xcaye jer..
bagus ar eyhh..
xpernah lg na dgr mende cmni..
oowhh...

eeee..tamo la kene ciom..
lembu kan air liur die slalu je meleley..
eee yekk !
:p

13may said...

saya nak tengok jugak >:)

CAHAYA MATA said...

sebelum moo tu cium kita.. kita cium moo tu dulu.. dan cium tuan punya moo juga.. hehehehe...

semoga Allah merahmati insan yg mencetuskan idea itu.. sngt mulia usaha yg beliau lakukan... (-,-)

indrasakty said...

Yak, gelinya.. (merujuk kepada kata-kata si lembu yang bermata bulat).

nur'ain said...

nano,
moo, pi kejar die. ciom skalik.

hakhak. moo ai tak ngences2 tau.

may,
nak tgok? buleh..bulehh...

may, hang nk tgok apa?

kak cahaya,
betul tu. banyak seyh pahala dia dapat. hikhik

akak jep yg sudi ciom moo saya taw.. hikhik

indrasakty,
salam..^_^

apa? nak kena ciom ka? hikhik

Azwani Shaari said...

Akak pun ada tgk gak.. the next day tu kuar plak citer ladang betik guna baja najis 'oink..oink..' adeh laaa

en_me said...

ammvoiii nak ciom kang.. nanti isap susu kang.. ekeke, me gurau gurau one uoooolssss

nur'ain said...

cekgu wani,
hehehe. camno den nak makan betik pas nih. goli den.

en_me,
erkkkk...
gurau kasar nih
ahahaks :D

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

sepandai-pandai lembu menghasilkan susu, akhirnya anak orang yang kenyang juga...

nur'ain said...

ajai,

ehh..ank lembu pon kenyang juga..
hikhik