One family at home~


Daisypath Anniversary tickers


Lilypie Pregnancy tickers

Ucapan berkoba-koba



Saya masih ditimbuni data pelajar. Kerja ini due nya pada hari Khamis ini. Alhamdulillah flow kerja lancar dan seperti yang dirancang.

Meneliti data para pelajar menginsafkan saya. Sekolah saya adalah di antara sekolah yang terletak di kawasan pesat penduduk iaitu Ampang. Berbagai latar belakang keluarga dan taraf hidup. Keluarga ibu tunggal, keluarga bercerai, dan pendatang asing, adalah biasa di sini.

Setiap tingkatan ada 14 buah kelas. Dengan 40 orang pelajar. Puratanya hanya 2 kelas yang pertama saja, datang dari keluarga yang normal dari pandangan saya.

Saya terfikir-fikir betapa ibu bapa dari keluarga yang susah itu, berhempas pulas untuk menampung belanja anak yang ramai di tengah-tengah bandar. Saya yakin ia pasti perjalanan yang perit. Saya yakin pasti ada antara mereka menghantar anak dengan harapan menggunung untuk melihat nasib mereka berubah satu hari nanti.

Saya jadi insaf dan sedar. Tuhan sedang melihat bagaimana hambaNya akan memikul tanggungjawab dan bersyukur pemberianNya.

Guru bukan satu kerjaya hebat, ia tak lahirkan jutawan, tapi ia memikul tanggungjawab yang hebat.

Pada saya ia adalah beban yang harus dipikul, ia sama sekali bukan untuk dibanggakan.

Apa yang perlu, sebagai satu masyarakat, kita harus saling mendukung. Usah bersikap sinis.


17 footstep(s):

cikgu jawe said...

salam..

keje ke hari ni ain. :)

CAHAYA MATA said...

dik 'ain..
akak suka entrie "Kemanisan Yang Mendera" ituuuu...hehehehe.. (dalam maksudnya ekk..) ;-p

emm..dalam kehidupan kita selalu terkeliru antara PILIHAN dan KEPUTUSAN.. (hati-hati okey..expecially yg berkaitan dgn HATI...) :-)

CJ said...

aku pun suka n3 kemanisan yg mendera. hehe. blh jd bhn aku kaunseling bdk2 aku nanti. :)

CAHAYA MATA said...

elehhh...
syibukk je cikgu jawe tuu..kita suka, dia pun nk suka jugak..hikk hikk... ;-p

dik 'ain..hati-hati tau dgn cj tu..(nan ngayat la tuu...huhuhuuu..)

CJ said...

haha! cik cahayamata nih. ada ke kata aku nk ngayat cikgu ain nih. tadek maknanya. hehe

cikgu 'ain dh berpunya le cahayamata. haha!

lariiikkkkkk!!

nur'ain lǝɯoɔ said...

cj, sy tgh mood keje lg. hampeh kan. heheh.

kak cahaya, mane akak menghilang. macam biskut tau. sekejap ada sekejap tiada. he he. alih-alih ada kat sini. siap bergaduh lagi nan cj. hihi

CJ said...

"dia yg mulakan dulu chekgu!. rotan dia". kataku sambil tunjuk kpd cahaya mata yg sdg ketakutan kt dpn pintu kelas.

hahahaha!

CAHAYA MATA said...

opss..
dik 'ain dah berpunya..? ooo.. lelaki yg pemalu itu yer.. hehehehe...

cikgu jawe.. dik'ain dah berpunya yer..abis cikgu jawe tu bukan dah berpunya juga ke..?? ehekk ehekk..

CAHAYA MATA said...

SAYA kat depan pintu kelas bkn sedang ketakutan..SAYA cuma sedang ketawa harr harr harr melihat muka cj yg dh pucat dan tersipu-sipu malu bila niatnya ingin mnegurat cikgu ain sudah diketahui umum..

hahahahahaa... uhukk uhuukkk.. ;-p

cikgu jawe said...

*baling cahaya mata dgn pemadam papan hitam*

dish! dush!

haha!..

"chekguuuu!!.. cahaya mata nk ngorat sayeee.."

CAHAYA MATA said...

hehehe...cikgu tgk la cj tu, baling pemadam papan hitam sambil tutup muka..malu la tu..nk sorok muka yg dah merah tuu..

wekk wekk.. tak maluuu..nk ngurat cikgu ain..hikk hikk...

(sambil larii-larii dgn safwan..cepat2 safwan gi bagitahu ummi..)

hahahahahahaa..!!

cikgu jawe said...

"chekguuu!!.. polissss!! ada org culik anak saya!!"

nur'ain said...

Ahahahah! Korang teringin nk jd kanak-kanak riang semula eh. Duduk diam2 semua. Saye bg keje rumah byk2 nnt.

CJ said...

baik chekguuu.. tp cahaya mata masih ngintai2 kt balik pintu. kekekeke..

CAHAYA MATA said...

hahaha..
ada orang kehilangan anaknya kerana dok syibuk ngurat cikgu muda..!!hehehehe...

cikgu..cikgu..
sila bagi keje umah yg "comel-comel" yer..SAYA tak larat buat keje umah yg berat2 dan susah2..

{cj siapkan keje umah sambil tutup muka yer...malu lagi..?alaaa..semua orang dah tahu...}

Indrasakty said...

Oh? Boleh tumpang sekaki?

nur'ain lǝɯoɔ said...

oi oi oi