One family at home~


Daisypath Anniversary tickers


Lilypie Pregnancy tickers

Esok hari Isnin.






Rayuan Rindu by Raihan


 
Pagi Ahad, lepas sarapan dan berkebun (eceh. haha), saya terus berkubang atas katil. Lepak-lepak, guling-guling belum mandi. Sambil dengar mp3. Huh. Syok tau. Relaks habis. Nasib baik Isnin cuti, slaid untuk ICTL belum siap lagi. Novel Habiburrahman yang dah khatam pun, saya tatap sekali lagi. Bertambah syok rasanya.

Sambil dengar-dengar lagu, layan sambil pejam-pejam mata, tiba-tiba saya rasa meluat dan terganggu dengan lirik lagu Dewi. Nyanyian Dewa kumpulan dari seberang.

" Dewi, kaulah hidupku,
aku cinta padamu sampai mati..
oh Dewi ..bla..bla..bla.."

Huh. Malas juga nak komen lagu cetek akal macam ni. Ada yang minat kah. Maaf saya laser pula kali ni. Saya cuma melampiaskan rasa anti dengan lirik lagu yang keterlaluan tololnya. Wahahah laser lagi. Ini baru satu. Sebenarnya banyak lagi kan? Walaupun mungkin ini kelihatan kecil, tapi besar kesilapannya. Seperti memuja makhluk kan?

Tapi tak tahulah kalau saya yang keterlaluan memahami lirik tuh. Kepala otak saya memang selalu double meaning. Mak saya kata itu otak pandai. hehe. Saya tipu.

Hm, bila dengar lagu yang ada unsur nasihat dan menyeru kepada sesuatu yang baik, secara tak langsung rohani kitapun terhibur. Betul tak? Tak semestinya genre nasyid. Orang sekarang berfikiran terbuka dan dahaga pada sesuatu yang mendidik akal, fikiran dan juga jiwa.

Dengar lagu pun kena memilih. Mesti peka. Jangan biar unsur syirik dalam hati walau sekecil-kecilnya.

4 footstep(s):

CJ said...

welkam back ain. :)

dh lama x baca n3 yg sgt ilmiah mcm ni drpd awak. hehe

mmg kdg2 ada lagu yg memuji makhluk secara keterlaluan. atau meratap merintih tak hengat dunia. lagu yg mcm ni biasanya jd minat ramai.

lagu rayuan rindu tu amat baik. aku seolah melihat diri aku dlm kumpulan raihan tuh. hihi..

nur'ain said...

hehe cj. sempat lagi tau. meh otograf.

Indrasakty said...

Sekejap tak ada, sekejap ada balik. Hmm.. pelik.

nur'ain said...

hehheh. tu lah. macam iklan biskut.